به گزارش روابط عمومی اداره کل شیلات خوزستان، مدیر کل دفتر
توسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری به بیان برنامه های توسعه بنادرماهیگیری استان
خوزستان پرداخت و گفت: فعالیت های صید و
صیادی استان خوزستان به سبب قرارگیری در کرانه رودخانه ها، خورها و نهرها عموما با
محدودیت ایجاد زیرساخت مواجه است زیرا این پدیده های طبیعی علاوه بر حساسیت بالای
محیط زیستی و اکولوژیکی نسبت به سواحل دریایی با رسوبگذاری شدیدی نیز مواجه است که
شدت رسوبگذاری در خورها و نهرها به خاطر کندی جریان آب از رودخانه ها هم بالاتراست.
الیاس واحدی با اشاره به اینکه این الزامات طبیعی، در
محدودیت ایجاد بنادرماهیگیری خوزستان در سال های گذشته بی تاثیر نبوده است افزود:
پس از پایان جنگ تحمیلی و آغاز دوران سازندگی، خوزستان به دلیل نابسامانی ساختار
صید و صیادی در برنامه های توسعه بنادر ماهیگیری جایگاه مهمی نداشت و استان بوشهر
و تا حدودی مناطق غربی استان هرمزگان که پذیرای شناورهای مهاجر خوزستانی نیز بودند
در کانون توجه برنامه های بندر سازی دولت قرار گرفتند و بنادرماهیگیری بزرگی در
این مناطق ایجاد شد.
وی ادامه داد: در دوره های بعد برای بر طرف ساختن کاستی های
زیرساختی در صید و صیادی خوزستان، ایجاد بنادر نهرقصر در اروند کنار آبادان و
بحرکان در هندیجان در دستور کار قرار گرفت.
واحدی تاکید کرد: نهر قصر هرچند به دلیل توان بالای صید و
صیادی در طرح جامع بنادر ماهیگیری کشور به عنوان بندر مرکزی (hub) استان خوزستان تعیین شد ولی رسوبگذاری مستمر نهر که با بسته
شدن انتهای این آبراهه در منطقه شهری تشدید شده است کارایی این بندر ماهیگیری مهم را
پایین آورده است که برای رفع این نقیصه بین 150 تا 200 میلیارد تومان اعتبارمالی
مورد نیاز است و هر چه پروژه فوق به تعویق افتد این رقم افزایش خواهد یافت.
وی تصریح کرد: در بندر بحرکان نیز که تنها بندر ماهیگیری
خوزستان در ساحل دریاست، بخش عمده امکانات مورد نیاز تاکنون طی دو فاز انجام شده
است. فاز یک شامل احداث راه و پل دسترسی و اسکله بوده و فاز دوم امکانات پشتیبانی
بوده که اوایل شهریور ماه سال جاری به اتمام رسیده و تحویل بهره برداران شده است.
واحدی در ادامه گفت: این بندر نیازمند امکانات دیگری نیز
هست که در دو فاز سوم و چهارم عملیاتی خواهد شد. فاز سوم مرمت اسکله و تامین
روشنایی و امکانات ایمنی آن است که در صورت تامین اعتبار در سال جاری آغاز خواهد
شد و فاز چهارم که ایجاد سازه مناسب موج شکن برای تامین آرامش پهلوگیری کنار اسکله
است با توجه به هزینه زیاد نیاز، به منابع اعتباری فراتر از بودجه سنواتی سازمان
شیلات ایران دارد.
آغاز لایروبی بندر صیادی مرکزی نهرقصر در نیمه دوم
سال جاری
مدیر کل دفتر توسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری ادامه داد: دلیل
اینکه پروژه های توسعه بنادر ماهیگیری در فازهای مختلف اجرا می شود کمبود منابع
اعتباری و مطالبات گسترده جوامع صیادی، مصوبات سفر هیات دولت به استان ها و پیگیری
های مستمر نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که سبب شده، پروژه های متعددی همزمان
در دستور کار سازمان شیلات ایران قرار گیرد .
واحدی خاطر نشان کرد: بندر صیادی آبادان نیز با داشتن توان
صید و صیادی بالا و واقع شدن در شهر مهم بندری آبادان که دومین شهر پرجمعیت ساحلی
کشور بعد از بندرعباس محسوب می شود، در سال های اخیر در مرکز توجه سازمان شیلات
ایران بوده است و از آنجا که این شهر به دلیل قرار گرفتن در داخل بافت جمعیت شهری
امکان توسعه پس کرانه ای ندارد و نیز به خاطر محدودیت تردد در رودخانه اروند،
امکانات پهلوگیری در امتداد ساحل رودخانه و در فازهای مختلف شکل گرفته اند که
اسکله های14، ثامن الائمه و اسکله جدید در حال ساخت که طولانی ترین اسکله صیادی
کشور است، شاکله اصلی این بندر صیادی را ایجاد خواهند کرد.
وی افزود: لایروبی بنادر ماهیگیری خوزستان نیز از اولویت
های توسعه زیرساخت های صیادی است که 6 بندر چوئبده، آبادان، نهرقصر، خورسجافی،
خورسمایلی و بندر امام خمینی در این خصوص هیدروگرافی شده اند و لایروبی دو بندر چوئبده
و آبادان در سال 1402 در دستور کار قرار گرفت که لایروبی چوئبده در شهریور 1402به
اتمام رسید و پس از لایروبی آبادان، در صورت تامین اعتبار کافی، لایروبی بندر
صیادی مرکزی نهرقصر نیز در نیمه دوم سال جاری آغاز خواهد شد.
واحدی همچنین گفت: با توجه به کاستی های موجود در زیر ساخت
های بنادر ماهیگیری خوزستان در بودجه سال 1402 سازمان شیلات ایران، حداقل 150
میلیارد تومان اعتبار برای اجرای پروژه های توسعه بنادر ماهیگیری این استان اختصاص
خواهد یافت که نسبت به سال پیش، افزایش قابل توجهی خواهد داشت.